De visie van Rudy Thielemans
mar, 04/26/2022 - 13:24In 2021 vervoegde Rudy het team van RACS als Commercial Manager. Wij gingen met hem in gesprek over zijn levensverhaal en het impressionante carrièrepad dat hij al bewandelde. We vroegen hem naar zijn kijk op het leven en welke zaken hij nu belangrijker vindt dan ooit.
Rudy, partner van Nathalie en papa van Sofie en Jonas, groeide als enig kind op in een ondernemersgezin. Zijn ouders hebben verschillende zaken uit de grond gestampt, waaronder een drankencentrale die de bevoorrading in horecazaken voorzag.
De cirkel rond
Gezien ik geen broers of zussen had, trok ik vaak en graag met leeftijdsgenoten op in de jeugdbeweging en op de voetbal. Ik heb een gelukkige jeugd gekend. Als kind heb ik ook vaak een handje toegestoken in de steeds groeiende zaak van mijn ouders. Zij zagen in mij hun opvolger, maar die droom heb ik niet ingevuld; ik ben na de humaniora verder gaan studeren.
Ik koos voor een bacheloropleiding boekhouder-informaticus bij de Ham in Mechelen (huidige naam: Thomas More). Mijn moeder zei altijd dat, als ik carrière wilde maken, ik bij de bank, in de elektriciteit of bij de telefoonmaatschappij RTT moest gaan werken. Ik ben effectief bij KBC begonnen, maar na 6 maanden ben ik overgeschakeld naar voornamelijk internationale bedrijven. Twaalf jaar lang werkte ik als boekhouder met voornamelijk expertise in de thesaurie van coördinatiecentra. Tot een headhunter mij belde met het voorstel om de boekhoudsystemen waarmee ik gewerkt had, zelf te gaan verkopen. Ik ben de uitdaging aangegaan en dat was de start van mijn carrière in sales, als accountmanager. Je kan dus gerust zeggen dat ik doorheen mijn carrière de digitale transformatie van talrijke organisaties heb meegemaakt.
In mei 2021 ben ik Walter (Van den Eynde) tegengekomen en daar heb ik een paar heel goede gesprekken mee gehad. Voor mij was de cirkel rond want ik had zowel ervaring in de verkoop van software als ervaring in het administratieve gedeelte. Kiezen voor RACS voelde aan als de juiste stap in mijn carrière om de switch te maken naar een kleinschaliger bedrijf.
Overstap naar RACS
Werken in een grote organisatie heeft als voordeel dat je geniet van grote naamsbekendheid en dat je een goeie buffer hebt. Echter, niet alle klanten moeten weten van de grote show en flair van multinationals. Het schrikt hen af dat ze niet weten wat en wie er op hen afkomt. Dat is een van de redenen die mij doen bewegen heeft naar een kleinere organisatie.
Bij RACS voelde ik dat het goed zat: een inhoudelijk sterk pakket, een wendbaar team en een klantenbestand om U tegen te zeggen. Als grote organisaties zoals TUI al 10 of 15 jaar met dat product in zee gaan, dan zit daar toekomstmuziek in. Met RACS zit ik in de field bij de klanten dus ik voel en hoor dingen. Dat in combinatie met mijn ervaring, daarmee kan ik meer doen dan gewoon meelopen met de kudde.
Daarnaast is het voor mij belangrijk dat ik met mijn ervaring impact kan genereren in de organisatie. Ik wil mee kunnen vooruitdenken. Als lid van het managementteam wil ik mijn verantwoordelijkheid nemen om de juiste koers en strategie mee te helpen bepalen. Ik vind het belangrijk dat ieder teamlid van RACS 100% achter het bedrijf en haar strategie staat. Het team is het uithangbord van de organisatie naar de buitenwereld toe. Ervoor zorgen dat alle collega’s trots kunnen zijn op wat we samen verwezenlijken voor de klanten, dat vind ik een belangrijke taak als manager.
Dromen van een wijngaard
Tien jaar geleden heb ik in bijberoep de stap gezet naar een eigen onderneming. Een hobby die meer body heeft gekregen in de voorbije jaren. Samen met een goede vriend verdelen we met Dimarco een groot gamma biologische wijnen. Samen investeren in dit bedrijf was als het ware onze vlucht uit een logge structuur van de grote multinationals waarin we op dat moment in werkten en ons vaak een nummer voelden. Een eigen zaak hebben, gaf mij een andere kijk op zaken doen.
Dromend van een eigen wijn, heb ik 10 jaar geleden een bodemonderzoek laten doen op een grond die ik nog heb liggen bij mijn ouders. Mijn eigen wijngaard, in België of wie weet in het buitenland, dat gaat er zeker ooit nog eens van komen!
Het belang van passie
Ik ben best trots op onze wijnzaak. Ik had weinig kennis over wijnen en toch ben ik er met passie in ingestapt. Doordat je start aan iets met volle goesting, sta je er ook 100% zelf achter. Dat en de juiste informatie brengen je ver, mensen horen dat graag als je gepassioneerd bent over iets.
Ik voel dat bij RACS ook. Ik kom echt overal terecht: de haven van Antwerpen, vastgoedmakelaars, VUB… Voor mij is dat een openbaring om bij de klanten te zitten en hun cultuur op te snuiven. Dat vind ik zelf echt super interessant. Het triggert mij om met die mensen te praten en hun behoeften te capteren en te analyseren. Je brengt altijd twee verhalen samen, dat van de klant en dat van RACS. Dat link je aan elkaar en zo overtuig je de klant om met jou in zee te gaan. Ik vind het belangrijk om te gaan luisteren bij een prospect hoe zij werken, hoe hun organisatie in mekaar zit en wat hun rol als CFO is in de organisatie. Als ik ergens binnenkom op een eerste gesprek dan praat ik in eerste instantie niet over RACS. Ik vind het belangrijk om eerst mee te denken en mee te voelen met de klant. Wat zijn hun noden en wensen? Daarna kan je dan ingaan op het productmatige en aantonen hoe RACS voor hen een oplossing kan zijn en hen kan helpen bij het halen van hun bedrijfsdoelen.
Ik heb het altijd zo aangepakt. Dat is wie ik ben en wat ik zelf belangrijk vind. Zo trek ik mijn eigen persoonlijkheid door in mijn werk. Ik ben geen hunter maar een farmer. Ik ga altijd indirect op mijn doel af en op het einde van de rit zal de klant altijd het gevoel hebben dat ik geprobeerd heb om te luisteren. Je mag je eigen waarde niet verloochenen, blijf trouw aan jezelf en aan wat jij belangrijk vindt.
Het RACS-verhaal
Vroeger werd de boekhouding binnen een organisatie eerder gezien als een noodzakelijk kwaad. Op het einde van het jaar moet de balans worden aangestuurd, BTW moet betaald worden, er zijn wettelijke verplichtingen enzovoort. Het team boekhouders zat op een apart eiland als het ware. Doorheen de jaren is dat enorm geëvolueerd. Als je als bedrijf in de huidige bedrijfswereld wilt overleven, moet je op basis van correcte en snelle informatie kunnen sturen. Dat betekent dat de CFO mee aan tafel zit bij de directie en meer wordt betrokken in de strategische beslissingen.
Die evolutie betekent ook dat het financieel team anders ingericht moet worden. Het is geen team meer van 10 boekhouders die allemaal aan een bureau bankafschriften zitten te boeken. Het is een team geworden dat meehelpt om de juiste informatie aan te leveren. Het traditionele boekhouden is verleden tijd en wordt vervangen door een sterk team met een goed informatiesysteem dat ondersteunt in de rapportering van die informatie.
RACS speelde als eerste in op die evolutie. Wij zitten al 15 jaar “in the field”. RACS werd gebouwd door een CFO voor CFO’s , vanuit de strategische en operationele noden. En tot op vandaag bouwen we verder met een team van professionals die met de klant meedenkt en de software verrijkt op maat van de noden van de klant. Wil je als CFO strategisch je bedrijf vooruitsturen, dan kan dat enkel met een sterk team die over de juiste informatiesystemen beschikken. Kies je dan voor een ERP-systeem en een multinational om dit platform te ondersteunen, dan kies je niet voor maatwerk noch voor persoonlijke ondersteuning. Je weet niet wie dat systeem gaat komen implementeren, wie dat gaat onderhouden of wie je moet bellen als er problemen zijn.
De sterkte van RACS zit in maatwerk. Als onze klanten groeien, groeien wij mee want wij zijn schaalbaar. Ben je een grotere organisatie met meer complexe structuren, analytische dimensies en rapportage? RACS staat er, je kan rekenen op maximale support. Iedere klant krijgt bij RACS een vaste, eigen contactpersoon met een gepersonaliseerd nummer.
RACS’ vijfjarige visie
RACS heeft een heel loyaal publiek: de klanten van het eerste uur zijn nog steeds onze klanten. En daar zijn we best fier over. Naast meegroeien met ons huidig cliënteel breiden we ons klantenbestand uit in verschillende sectoren. Ook het team zal groeien. Ons huidige team bestaat uit programmeurs en implementators. Zeker op vlak van implementatie consultancy en support gaan we op lange termijn nog mensen aanwerven.